کارخانه الیاف پلی استر در ایران به اعتصابات پیوستند

پارچه پلی استر چگونه بر محیط زیست تأثیر می گذارد؟
پلی استر به طور کلی تأثیر منفی بر محیط زیست دارد. این پارچه از تولید تا استفاده تا دفع آن، در هر مرحله از چرخه استفاده، اثرات زیست محیطی ناگواری دارد.

برای استخراج مواد اولیه مورد استفاده در تولید الیاف پلی استر در ایران، به دست آوردن سوخت های فسیلی ضروری است که منابع محدودی هستند که برای کاربردهای انرژی حیاتی و تولید پلاستیک نیز استفاده می شوند.

فرآیند پالایش نفت خام به نفت، سموم مختلفی را وارد محیط زیست می کند که می تواند به موجودات زنده هم در آب و هم در خشکی آسیب برساند.

هنگامی که پالایشگاه ها نفت تولید کردند، فرآیندهای پالایش بیشتری برای تولید اتیلن مورد استفاده برای ساخت پلی استر مورد نیاز است. این فرآیندهای استخراج زائد هستند و سموم بیشتری را وارد محیط می کنند.

فرآیند تبدیل اتیلن به الیاف پلی اتیلن ترفتالات، محصولات جانبی مصنوعی مضرتری تولید می‌کند و رنگ‌ها و فرآیندهای تصفیه مورد استفاده تولیدکنندگان پارچه پلی‌استر نیز ممکن است راه خود را به محیط اطراف باز کرده و اکوسیستم‌های منطقه را مسموم کنند.

علاوه بر این، تولید پلی استر اغلب هزینه های اجتماعی و فرهنگی قابل توجهی دارد. اکثریت قریب به اتفاق تولیدکنندگان پلی استر در سراسر جهان اساساً به کار برده مشغول هستند و کارگران پلی استر در معرض مواد شیمیایی سمی هستند که ممکن است باعث آسیب عصبی، سرطان یا سایر شرایط بالقوه کشنده شود.

شرکت‌های بزرگ تولید پلی‌استر تقریباً همیشه متعلق به شرکت‌های بزرگ بین‌المللی هستند که در عین حال از افراد بی‌سواد در کشورهای فقیر بهره‌کشی می‌کنند.

اثرات مضر پلی استر برای محیط زیست همچنان ادامه دارد زیرا این پارچه به بازار مصرف راه می یابد. بر اساس یک مطالعه پیشگامانه در سال 2014 ، شستن پارچه های پلی استر با دست یا در ماشین لباسشویی، میکروالیاف مصنوعی ریز را در منبع آب آزاد می کند.

در حالی که پارچه اکریلیک بدترین متخلف از نظر آلودگی میکروفیبر است، پلی استر در رتبه دوم قرار گرفت. آلودگی میکروفیبر در منبع آب به سلامت جانداران دریایی آسیب می رساند و همچنین آب آشامیدنی را در نقاط مختلف جهان آلوده می کند.